Værd at vide om CTR, og om turneringer i det hele taget.
Denne lille guide skal betragtes som en service til dem der ikke har prøvet at spille en kort Blood Bowl turnering før - i særdeleshed en turnering med Copenhagen Tournament Rules. Alle andre er selvfølgelig velkomne til at læse med.

1. Hvordan man laver sit hold
a) Spillere. der er både noget der hedder for mange og for få spillere. Tager du får få spillere kan du let ende med at spille hele anden half med færre end 11 mand. Tager du for mange kan du let ende med at have spillere på bænken, når det du i virkeligheden skulle bruge var et ekstra reroll.
En god tommelfingerregel er 12 mand + apothecary. Hvis holdet har høj AV kan man presse den og gå ned på 11 spillere, og med lav AV skal man overveje 13 spillere.

b) Apothecary. Hvis dit hold kan købe en apothecary, så er den et meget godt køb. Det du får for kun 50K er jo at din superstjerne vender tilbage til banen efter at modstanderen endelig har fået nakket ham. Eller også at du kan fastholde at have mange spillere på banen så længe som myligt. Personligt ville jeg aldrig stille op uden apothecary. Husk at en apothecary ikke kun kan bruges på rigtige casualties, men også på en stun eller KO.

c) Wizard. Værd at overveje, men er det pengene værd? Det kommer blandt andet an på prisen af dine rerolls og spillere. Hvis du har fuldt hold og nok rerolls, så er en wizard jo ikke en dum ting. Brugt rigtigt kan den vinde kampen.

d) Skills. Skillvalg varierer selvfølgelig fra hold til hold, men et par generelle ting kan man da sige: Rigtig mange hold tager hurtigt 2 guard spillere. De bruges blandt andet til at stille i de diametralt modsatte hjørner af ens 'cage', så der ikke kommer en wardancer flyvende og får et 1-ternings block. Tit tager folk også en spiller med block+dodge, så de har noget der kan beskytte bolden. Og hvor der er dodge er det jo også nødvendigt med tackle. Senere i turneringen er kick og dirty player ofte populære valg.
Med hensyn til ens anytable skill, så falder valget meget ofte på leader (der sparer en masse penge) eller frenzy. Frenzy har den store fordel at den kan bruges til at skovle folk ud over sidelinien og dermed etablere en overtalssituation - og overtal er meget tit afgørende i turnerings BB.

2. Hvordan spiller man
a) Erfaringen viser at rigtig mange turneringskampe slutter 2-1. Og som regel sker det ved at ét hold scorer hurtigt, og det andet så holder på bolden i to meget lange drives. I turneringer er der ingen der har fine fornemmelser med at nægte at score - vær opmærksom på det. Hvis din modstander kan score i næste tur, så lad være med "bare at tage et par blocks". Hvis ikke du sender folk efter manden der holder ferie på mållinien, så kan din modstander forhale sin scoring, og dermed give dig mindre tid med bolden. Så pres, pres, pres.

b) Den bedste måde at styre et laaaangt drive på, er selvfølgelig ved at komme i overtal. Så det spiller folk selvsagt på. Jeg har allerede nævnt frenzy som en nøgleskill til det. Pas på at du ikke kommer så meget i undertal at du reelt har tabt halvlegen på gulvet, og brug eventuelt lægen til at holde en spiller inde, selvom han kun var KO'd.

c) Modtrækket til de meget lange drives er 1-turs-scoringer. Og ja, de kan sagtens lade sig gøre i CTR - så vær opmærksom på dem. Smarte og heldige coaches kan gøre dte med MA7 (!) spillere, og med MA8 eller MA9 er det på ingen måde umuligt. Så sørg altid for at dække baglinien - og sæt dig ind i om dit eget hold kan lave ét turs scoringer.
Grundprincippet er at få vippet en modstanders spiller ind på sin egen banehalvdel, og derefter blocke ham en masse gange hvor man slår pile, så man kan skubbe ham ind i en af sine egne spillere, og dermed skubbe sin egen spiller frem.

Svært, men ikke umuligt.
Du kan læse lidt om det her, hvor der er billeder og det hele - og det eksempel er langt fra unikt eller perfekt.

Held og lykke i din næste turnering,
Martin Lærkes